Besøk på Mjåland gård

Nytt besøk på Mjåland gård. Vi lærte om hvordan man lager gode vekstforhold i en plantekasse. Vi fikk også sådd salat og gulerøtter.

Tirsdag er mat og helse-dag på Vigmostad skole. 6. trin har faget, og denne uken bar det over til Laudal og Mjåland gård. Her hadde Brit Mjåland lagd klart et opplegg for oss. På forhånd hadde vi fått et oppdrag: Nemlig å samle kompostmaterialer som kaffegrut, skrell og andre matrester som gjør seg godt i en kompostbinge eller som næring i en plantekasse.

Elevene gikk iherdig i gang med oppdraget, og fylte først kasene med kvister, deretter blader og annet dødt materiale fra hagen. Så hadde vi på litt hønsegjødsel og kompostjord som de hentet fra komposthaugen ved drivhuset. Til slutt hadde vi på en sekk med plantejord og sådde både gulerøtter og salat. Den siste kassen er klargjort for poteter som skal sette i mai. Lunsjen var grønnsakssuppe og brød som Brit hadde laget. Den smakte veldig godt, og ALT ble tomt!

Vi fikk også sådd litt i melkekartonger, svart på spørsmål om frø, tegnet på steiner og hadde mye lek og morro. Som premie fikk vi is av Brit. Tusen takk for en fin dag på Mjåland gård. P veien tilbake svippet vi innom sauefjøset til Nina og hilste på sauene og alle lammene. Vi fikk gitt flaske til koppelammene og kost med både væren og de andre sauene. Vi gleder oss til ny dag på Mjåland i mai.